2010-09-08
 16:30:58

Fundering kring Matematik

Lyssnade på P3 på vägen från Uppsala till mina föräldrar. De pratde om matematik i skolan. Jag kom och tänka på en sak som de vuxna alltid sa till en när man var yngre och gick i högstadiet/gymnasiet när matemaik var på tapeten och man sa att man inte tyckte om matematik.

-Du kommer ha nytta av det när du blir äldre.

Jag fattade aldrig tycke för ämnet matematik. Jag var inte dålig, jag var ändå ganska bra och var en av dem få som inte hoppade av matamatiken i min klass i gymnasiet. (Vi var väl till slut bara 5-10 personer kvar till slut om jag inte minns fel). Men jag tyckte ändå aldrig om matematik. Och då sa de äldre att man skulle ha nytta av det när man blev äldre. Jag ag har ingen nytta av det kan jag säga nu. Bara från matematik när man gick i låg och mellanstadiet, alltså minus, plus, multiplikation och divition och lite statistik. Men pythagoras sats?  Nä jag har aldrig använt mig av den någon gång utanför skolans väggar.


Matematik ska ju vara förberedande
för vidare studier. Och skulle jag ha blivit ingenjör, matamatik proffesor eller tekniker. DÅ skulle jag ha använding av det. Men nu blev jag varken ingenjör, matamatik proffesor eller tekniker. Då behöver jag inte den där avancerade matamatiken som man kämpade så hårt med förr.

Jag klarar mig galant med den matematik jag har i huvudet nu. Annars får man väl använda sig av en sådan här:

 


LoveJennifer♥

 



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: