2010-11-17
 08:36:00

Starta blomdagis

Snart dags för att pryda fönsterbläcket med de röda julstjärnorna som hör julen till. De är så fina. När jag var mindre hade jag och brorsan en liten minigran med glitter på istället. Dels för att vi ju tyckte det var snyggare och dels dör de ganska lätt om man inte tar hand om julstjärnan ordentligt. Men nu föredrar jag de traditionella röda julstjärnan. Gärna i en större kruka med lite andra växter och någon liten tomte i. Fint fint!

Pratade faktiskt blommor när jag var hem till Morfar i söndags. Jag vet att jag skrivit om det för men han har helt galet gröna fingrar. Han måste trolla eller något. Han får liv i alla blommor, till och med d e halvt döda som en annan ger upp hoppet om. Han gör att de blommar ut ordentligt, en blommning ger lika många blommor som vi andra får totalt på en blommas livstid tillsammans. Blommor mår bra i hans sällskap. Hans sommarblommor blommar fortfarande. Mina blommor har gått i ide. Frågade om min orkidé som inte blommat på att bra tag och vad jag skulle göra för att få den att må bättre och han sa att de inte blommar så ofta. Att han hade en orkidé som precis börjat blomma nu och som inte blommat sen senhösten. Har det inte precis blivit vinter nu? Var inte senhösten alldeles nyss? Han är rolig han min Morfar.  Men han sa att jag skulle vattna mina blommor bara så blir de som hans. Jag vattnar mina blommor men de blir inte alls som hans blommor. Ska inte sånt gå i arv? Jag är ju inte kass på blommor. De mår ju bra och dör ju inte allefall, de bara inte blommar så mycket. Min morfar skulle ju tjänastorkovan om han hade blomdagis. Man kunde lämna in sina blommor där i bland så de börjar liva upp sig lite.



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: