2010-11-24
 09:18:00

Onödig men rolig fakta

Sökte på mitt namn för att kolla vad det betyder och få lite annan onödig men lite rolig fakta om namnet som statestik och grejer. Intressant faktiskt får jag säga! Lite roligt att mitt namn inte fanns med i almanackan när jag fick mitt namn.


Jennifer är ett engelskt kvinnonamn som härstammar från det walesiska namnet Guinevere, som möjligtvis betyder "vit våg" eller "vit drömbild". Jennifer kan också betyda "ljus, helig och mjuk".

Det är först under 1900-talet som namnet nått utanför Wales gränser. 1986 togs det in i den svenska almanackan. Namnet upplevde en modevåg under 1990-talet. 1994 blev Jennifer det 25:e vanligaste flicknamnet bland nyfödda.

Fortfarande får nästan 300 flickor i varje årskull namnet som tilltalsnamn. Det finns 11 215 kvinnor som har förnamnet Jennifer. Av dessa har 9 058 namnet Jennifer som tilltalsnamn/ förstanamn. Namnsdag: 6 oktober.

Populäritet idag: Minskar trend ner
Placering på namntoppen 2009: Inte i topp 100
Antal kvinnor med namnet i Sverige: 11374
Antal män med namnet i Sverige: 3



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: