2009-09-21
 22:40:21

Galway, Oh Galway!

Fantastiskt underbara Galway! Jag vill ha mer av Galway! Galway is the place to be in! Dit ska jag igen!

 

På lördagen begavs det sig till Galway tillsammans med 90 andra. Vädret hade varit toppen så jag planerade min packning efter det. Men där lärde jag mig en läxa.. (hoppas jag för oftast glömmer man ju faktisk bort den läxa man lärt sig ganska fort) Vaknade på lördag morgon av att det va ett konstigt ljud utanför mitt fönster. Regn som droppade från hustaket.. Blev att planera om packningen!  Är svårt att packa om på så kort tid!

 

Framme i Galway blev det en underbart mysig dag. Tog en kaffe i en grön mysig park mitt på torget. Sen bestämde vi oss för att ta en guidad busstur runt hela stan. Var världens gulligaste guid/busschaufför. Han körde lite berättelser och annat utöver all historia och fakta om staden. Galway är en mysig hamnstad med lite mysigare atmosfär än Limerick. Orden mysigt och gemytligt är bra ord att beskriva staden tycker jag. Vi fick se lite åar, lite hav, lite kyrkor, katedralen, och andra diverse byggnader och gröna områden. Vid hamnen så stannade bussen för att han visste ju att alla vill ta en massa kort här. Då passade han på att gå runt i bussen och prata lite med alla. Fick mitt första ragg där och då för när han kom fram till mig så frågade han om jag gillade utsikten och det gjorde jag ju. Och sen sa han till mig ” oh, yes, and you add to it” alltså, typ jag bidrar till det!  Tackar och bockar! Även om tacket är ett tack men nej tack, jag har mitt ja tack i sverige jag!

Gubben i vit skjorta och röd slippover är den trevliga Guiden!

Klicka på bilden för att se den i stort format!

 

Efter den trevliga turen blev det lunch. Sen gick vi för att checka in på vandrarhemmet som var över förväntan. Det roliga var att de hade skrivit upp oss på speciella rum och av alla dessa 90 pers som åkte så kände jag alla de 6 som jag bodde med. De hade bara satt ihop oss lite random å så hamnade jag med mina rumskamrater, anina och två andra tjejer!

 

 

Dagen spenderades sen med att strosa runt i den gamla delen av staden, bland små affärer, en liten minamarknad, liknande Miklmarket i Limerick. Var lite kulturell och besökte en kyrka. Bildbevis! Var inte så länge sen vi käkade lunch men ideen att käka en crep! MM mums! Grabbarna och sara (nyfunnen vän som bara kom fram till mig och sa ” hej kan jag få hänga med er för jag åkte hit själv”) kom tillbaka just från katedralen när vi satt och åt och undrade om vi verkligen var hungriga nu för middagen skulle vi ta om nån timma bara.. haha. Men ibland äter man faktiskt bara för att det är gott.

På gatorna stod en massa folk och uppträdde, vissa mer än andra. Många var sånna som bara stod still, visst bättre än andra. En kille trodde jag verkligen var förstelnad för han rörde inte ens sig när han andades. Riktigt coolt! På kvällen stod många och spelade musik och en kille sprutade eld! Fantastisk atmosfär som sagt!

 

På kvällen blev det förfest/preparty/pregaming innan vi tog oss ut för att testa nattlivet i stan. Blev två pubbar och sen drog jag, sofia, anina och sara till en hur cool bar som hellst. Det vill jag ha mer utav. Det var en kronstig, rolig bar men en massa blandad folk och musik. Helt galet var det. Vi tjejer stod och dansade och hel plötsligt började alla dansa irländsk dans, hoppade och var helt galna. Hur knasigt som helst men väldigt roligt. Och så ropade dj:n ut att nu var det cayote dans på bardisken. Inte riktigt samma lika dans som jag och kussen Tessan kör på bardisken på Sixstens på midsommarafton men nästan. Nä men det var hur ballt som helst.Riverdansinspirerad dans på en bardisk kan inte bli annat än lyckat! Den där baren var en upplevelse av det galna slaget! Ni som sätt filmen Coyote Ugly vet vad jag pratar om.

Söndagen var en annan toppenupplevelse. Vilken natur Irland har att bjuda på. Mycket av det fina har ju med det regniga vädret som finns här att göra. Men jag fick se otroliga vyer. Gröna fält, stenfält, stup, vatten, gröna växter och annat fint. Stannade till på ett ställe där det skulle vara en fin gruva men jag kände att jag har sätt gruvor, grottor förr så jag och några andra tog oss up ovanför jordytan istället för att se på den fina utsikten. Så uppför berget, hej och hå. Sten och snår men vi tog oss upp! Men ett tips ta inte med dig en tunn vit plastpåse med dig upp för den går sönder,  till den grad att vattenflaskan i påsen går sönder.. inte att rekommendera!

Men höjdpunken var så klart the cliffs of Moher. Vet inte vad jag ska skriva om det för det finsn inte ord för det och bilderna säger inte så mycket som själva upplevelsen säger. Så är det ju iofs alltid men det var helt fantastiskt! Vilken natur! Att jorden själv kan skapa sånna kontraster. Vilka stup! 200 meter rakt ner! Skulle villa att ni kom in i mitt huvud och fick se dom bilderna och uppleva det jga gjorde för herregud va coolt det va. Läskigt ibland men ibland är läskigt en bra känsla! En rejäl kick och hjärtat hoppar till lite extra! kom på att det skulle varot fint att haft Niklas med mig för det skulle blivit ett fint rama in kort på oss där!!

 

Tack för en underbar helg!

 

Finns hur mycket som helst att skriva om denna helg. Hann hända så mycket, hann se så mycket! vill berätta allt men det mesta får nog bara var underbara minnen och upplevelser i mitt huvud för annars kommer jag tappa min fingrar och jag behöver dem.. Får berätta allt när vi ses!

 

ps. min brorsa har bokat sin resa hit till Irland nu!! Tjieho!! fan va kul vi ska ha brorsan å vad glad jag 'är att du ska komma hit! Guinnes ska drickas, du kan få dricka whiskey men jag står över på den!! tjieho!! bara 19 dagar kvar!


Love
Jennifer♥

 



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: