2009-09-28
 15:29:12

Lang men intressant dag i skolan

Sitter i skolan just nu, i biblioteket, vid en dator med engelsk tagnentbord sa blir inga prickar over mina bokstaver. ar lite skumt att skriva utan dem faktiskt. Varfor har inte alla samma bokstaver? Mitt namn ar for ovrigt nu fortillfallet agstrand och inte lika internationellt som mitt fornamn. Men jag saknar min lilla ring over A:et.. Men det braiga med det ar att jag kommer forst i alla listor sa jag tar igen alla ganger som jag ar sist i listorna. Dagen da jag skrev in min pa universitetet lag mina papper overst sa jag kunde bara peka och saga: det dar ar mina papper. Sa det ar inte sa tokigt med att heta Agstrand har anda.

Mandagar ar for ovrigt inte min favoritdag , det ar jag nog inte ensam om att tycka men mandagar ar mina langsta och jobbigaste dagar i skolan men dock valdigt intressanta. jag lamnar mitt hem pa Parkview kl 9 och ar hemma igen kl 19. vet att det ar en full arbetsdag men pluggeriet har pa Irland funkar inte som hemma sa ar bara att vanja sig. Jag laser fem kurser och varja kurs har en tutorial som man maste ga pa varje vecka. Forelasningarna har valdigt stora klasser sa i tutorialsarna ar man uppdelade i minde grupper. kommer just fran en tutorial med en grupp som var helt vardelos. De ar valdigt mycket yngre an jag och det marks. Skolsystemen ar sa himla olika. I sverige ar det ju sa att man gar i gymnasiet for att forbereda sig for vidare studeier ( om man nu inte laser praktiska amnen) men det funkar nog inte riktigt sa har. Pa tutorialsarna ar det meningen att vi studenter ska fora en konversation, fraga alla fragor som vi har och fa mer kott pa benen fran forgaende forelasning men den grupp jag just kom fran sa inte ett knysst. Men vi internationellea studenter far mycket berom for att veta mycket mer an de irlandska studenterna, allt fran att vi pratar mycket mer (nar man ska prata) och ar tysta (nar man ska vara tyst) och kan skriva och argumentera i vara texter, uppgifter och projekt som man ska skriva! va har de gjort i alla ar i skolan!? Sa jag ar stolt svensk som kan prata for mig och skriva uppgifter ratt. Jag ar gryyym!

Maste saga att jag annars ar mycket nojd med mina val over mina kurser. de ar mycket intressanta, aven om lite saker ar lite repetition  pa saker jag redan last men det ar intressant att fa en annan syn pa saken, hur olika larare trycker pa olika saker. Men de stora filisofiska gamla gubbarna som kommit pa en massa klokt, uppfunnit saker och kommit pa en egen mobell for hur folk kommuniserar med varandra eller hur makt ar uppbyggt alltid ar dem samma. Eller va sager emelie och josse om Foucoult, Bathes, thompson och habermas?

Na nu maste jag nog ner i bockernas varld for ett tag och bli lite klokare! Maste skriva ner alla mina medievanor som jag har. Allt som jag tar at mig och moter, allt fran tvtittande, internetsurfing och magasinlasning ska foljas upp.

Sorry alla lasare om det ar jobbigt att lasa detta inlagg..

O tack alla for era kommentarer, blir saa glad!!

Love
Jennifer♥


mamma

HaHa,när man läste detta inlägg märkte jag att man automatiskt läste i "Werner o Werner-dialekt" för sig själv. Tänk vad en liten prick kan göra!.... eller en liten agstrandare!



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: